Groepen



Op de Beatrixschool werken we vaak groepsdoorbroken, zodat we kunnen aansluiten bij de eigen ontwikkeling van de leerling. Kinderen uit de diverse basisgroepen kennen elkaar en komen elkaar dagelijks tegen tijdens het spelen en werken. Vandaar dat veel onderdelen van de dag in alle groepen terugkomen en herkenbaar zijn door de hele school.

Groep 1-2 t/m 8

  • De dagelijkse start- en eindkring. Het programma van de dag komt aan de orde, de doelen waarmee de kinderen aan de slag gaan en er is tijd voor bijzonderheden die de kinderen inbrengen. De dag wordt afgesloten met de eindkring waarin we samen met de kinderen terugkijken op de dag, of de doelen zijn behaald en kunnen kinderen het geleerde aan elkaar presenteren.
  • Sociale vaardigheden en burgerschap. We vinden het heel belangrijk dat ieder kind zich gezien en gehoord voelt, zich op zijn gemak voelt en zichzelf kan zijn in de groep. Daarom werken we hier dagelijks actief aan met o.a. de methode KWINK.
  • Digitaal onderwijs. Vanaf groep 3 leren kinderen naast taal, rekenen en schrijven op papier, ook digitaal werken op een eigen chromebook, o.a. met Snappet. Snappet werkt adaptief, waardoor iedere leerling op maat kan leren. Hier komen niet alleen inhoudelijke vaardigheden om de hoek kijken, maar begeleiden we leerlingen ook in digitale geletterdheid. Dit zijn vaardigheden om op een prettige manier te leren werken met social media, digitale bronnen, etc.
  • Bewegend leren, meerdere keren per week. Leuke beweegopdrachten gecombineerd met het oefenen van taal- of rekendoelen. Een mooie combi tussen oefenen en lekker sportief buiten bezig zijn! De Beatrixschool heeft een basis certificaat bewegend leren van Buitenonderwijs Nederland.
  • Leren leren. Via de Autometafoor, een vergelijking met het rijden in een auto, leren kinderen welke stappen belangrijk zijn bij het starten van het werk, tijdens het werken en de afronding van de opdracht. Zo werken onze leerlingen aan belangrijke executieve vaardigheden, zoals plannen, organiseren, taakgerichtheid en het omgaan met emoties.
  • Werken met de weektaak (vanaf groep 3-4). We betrekken leerlingen graag bij wat en hoe ze leren en begeleiden de kinderen graag zoveel mogelijk op hun eigen niveau. Hier hoort een gepersonaliseerde weektaak bij, waar kinderen op maat een aanbod krijgen, werken aan een eigen doel en keuzes kunnen maken in hoe en wat ze willen leren.
  • Creatieve vaardigheden. Elke vrijdagmiddag kunnen de kinderen tijdens ons inspiratieblok zelf kiezen uit een aanbod van creatieve, technische en sportieve workshops, georganiseerd door ouders, vrijwilligers en leerkrachten. Verder werken we graag samen met de bibliotheek, Muzehof en Stichting Welzijn Lochem voor een aantrekkelijk cultuurprogramma in en buiten de school, met muziek, dans, theater, sport en spel.
  • Motorische vaardigheden. Twee keer per week gymmen alle kinderen in onze sportzaal in dorpshuus Hoeflo, één keer per week wordt de gymles verzorgd door onze vakleerkracht. Ondanks dat we veel werken op de chromebooks, besteden we in alle groepen aandacht aan de schrijfvaardigheden, zodat kinderen in groep 8 een goed leesbaar handschrift hebben ontwikkeld.

Daarnaast noemen we graag nog wat specifieke onderdelen in ons programma:

Groep 1-2-3

  • Spelen en leren in de themahoeken, motoriekhoek en taal- en rekenhoeken (o.a. op het leerplein groep 2-3).

Groep 4 t/m 8

  • Onderzoekend leren via 4XWijzer, kinderen gaan aan de slag met rijke thema’s waarin de onderdelen aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en wetenschap en techniek terugkomen.
  • Begrijpend lezen via Nieuwsbegrip, onze methode die gekoppeld is aan het Jeugdjournaal, waarbij leerlingen met een actueel nieuwsitem aan de slag gaan om strategieën voor tekstbegrip onder de knie te krijgen.

Groep 5-6

  • Natuuronderwijs via de educatieve tuintjes in Harfsen. Zaaien en oogsten, bouwen, koken en creatief bezig zijn in de natuur. De tuintjes zijn een hele mooie rijke leeromgeving.

Groep 7-8

  • Technieklessen in het Technieklokaal Lochem. Op diverse middelbare schoollocaties krijgen de leerlingen praktische en creatieve technieklessen, waar ze bijv. leren programmeren, ontwerpen en bouwen. Daarnaast doen we jaarlijks mee met de Techniekdag in Lochem.
  • Overstap naar het VO. In groep 7 starten onze leerlingen met de oriëntatie op een middelbare school. Eind groep 7 volgt het voorlopig advies. In groep 8 volgt het definitief advies en in februari maken zij de IEP-doorstroomtoets om dit advies te bekrachtigen.
  • Kamp en musical. De leerlingen uit groep 7-8 gaan de laatste twee jaar samen op kamp. Het ene jaar is dit een klein kamp (drie dagen) dichtbij op de fiets, het andere jaar is dit een groot kamp (vier dagen) verder weg. Ook werken zij deze twee jaar samen aan de uitvoering van de eindmusical.